Utbildning Handledare

Handledarutbildning

Introduktionsutbildning

Genom Västra Hamnen Trafikskolas introduktionsutbildning för privat övningskörning arbetar vi för att skapa säkrare förare, både handledare och elev.

Vi arbetar också för att skapa en miljövänligare körning, genom att föraren med sitt körsätt lär sig att sänka bränsleförbrukningen och därmed mängden avgaser som bland annat medverkar till växthuseffekten. Därför ingår det även i körkortsutbildningen att bli en miljömedveten och miljöanpassad förare.

Huvudmålet för introduktionsutbildningen:

• Körkortsutbildningens mål och regler
  • Planera och strukturera mängdträningen
  • Trafiksäkerhetens viktiga faktorer
  • Miljömedvetande i trafiken

Nästa kurs:

KL 10:30

Västra Hamen Trafikskolaövningskör
 Västra Hamen Trafikskola handledare och elev

Handledartillstånd

Den som övningskör privat måste ha en godkänd handledare. Det är du som handledare som räknas som förare vid övningskörningen. Du har ansvar för att eleven uppfyller kraven för övningskörningen och du måste ansöka och bli godkänd för varje elev som du vill handleda vid privat övningskörning.

Ansök via internet på »»körkortsportalen  ”blanketter för handledarskap”, då kan du även betala avgiften direkt via e-tjänsten.

Alternativt kan man ringa till transportstyrelsens kundtjänst på 0771-81 81 81, för att få blanketterna hemskickade till din hemadress, och betala via inbetalningskort som du får av Transportstyrelsen.

Ska du bli handledare vid privat övningskörning för behörighet B - Personbil, måste både du och din blivande elev först ha gått en introduktionsutbildning. En introduktionsutbildning gäller i fem år från dagen den genomfördes. Avgiften per ansökan och inte per behörighet. Beslutet räknas dessutom som ett godkännande även om det innehåller flera behörigheter.

Här hittar du blanketten Handledarskap vid privat övningskörning»»

Transportstyrelsens handläggningstider »»

Hitta till oss!

Vi finns mittemot Kockums fritid, stadsbuss 2 och 3!

Västra Hamnens Trafikskola

Västra Varvsgatan 11D

211 11 Malmö

TELEFON: 040-97 37 97

E-POST: info@vastrahamnentrafikskola.se

Till kontaktformulär & öppettider  »

Nyttiga länkar

Klicka för att öppna i nytt fönster!

Språk/ Language?

Vi  talar flera språk!

Engelska, Arabiska m.fl

We speak in several langugages!

English, Arabic etc.